Luento: Mobilier National – Ranskan valtion arvokalustekokoelma ja taidekutomot

9.5.2024
Museo Milavida

Tekstiilitaiteilija Jaana Reinikaisen luennolle on vapaa pääsy.

Museo Milavidassa kuullaan torstaina 9.5. klo 15-16 tekstiilitaiteilija Jaana Reinikaisen luento: Mobilier National – Ranskan valtion arvokalustekokoelma ja taidekutomot. Esitelmä on suomenkielinen ja kestää noin 45 minuuttia. Vapaa pääsy.

Tamperelaissyntyinen, Ranskassa asuva tekstiilitaiteilija Jaana Reinikainen tunnetaan Suomessa parhaiten Finlaysonin sisustustekstiilien suunnittelijana. Reinikainen kertoo luennollaan Mobilier National-instituution ja Manufacture de la Savonnerie-kutomon värikkäästä historiasta sekä omista yhteistyökokemuksistaan edellä mainittujen kanssa. Hänen suunnittelemaansa Trésor-nimistä nukkamattoa valmistettiin Savonnerie-kutomossa käsityönä solmu solmulta lähes seitsemän vuoden ajan, minkä jälkeen se sijoitettiin v.2021 presidentin työhuoneeseen Elysée-palatsiin. Jaana Reinikainen kertoo esitelmässä myös muista Mobilier Nationalin ylläpitämistä kädentaidoista ja niiden siirtämisestä seuraaville sukupolville.

Le Mobilier National on aurinkokuningas Ludwig XIV:n hallintokaudella vuonna 1663 perustettu Ranskan valtion arvokalustekokoelma, jonka tarkoituksena oli valmistuttaa ja ylläpitää kuninkaan ja valtion arvokalusteita. Tänä päivänä yli 130.000 esineen kokoelmaan kuuluu arvotiloihin tarkoitettuja astioita, huonekaluja, valaisimia ja tekstiilejä, joita Mobilier National hallinnoi Ranskan valtion omistamien linnojen, palatsien, ministeriöiden ja suurlähetystöjen käyttöön.

Mobilier National-kokoelman seinätekstiilejä ja nukkamattoja valmistetaan ja restauroidaan edelleenkin Manufacture de la Savonnerie-nimisessä valtion taidekutomossa, joka perustettiin Pariisiin vuonna 1627. Siellä on valmistettu mm. Pablo Picasson, Victor Vasarelyn ja Henri Matissen suunnittelemia näyttäviä mattoja, jotka matkustavat ympäri maailman valtion arvotiloissa, kansainvälisissä tapahtumissa ja näyttelyissä edustamassa ranskalaista huippuosaamista ja valtion ylläpitämiä käsityötaitoja.

Päivät
9.5.2024